GymDrama

Nyt fra bestyrelsen, oktober 2018

Så kom den længe ventede efterårsferie i reformår 2. FIP-kurserne vidner om stadigt uafklarede elementer i tolkningen af den nye læreplan, men man sporer heldigvis optimismen og ønsket om at møde hinanden i at løse de udfordringer, der opstår undervejs.

Af Maria Mellergaard Nielsen, Tårnby Gymnasium & HF

Vi fortsætter i bestyrelsen arbejdet med kurser, og vi ser med glæde, at der også er andre aktører på kursusscenen.

Vi er desværre ikke altid på forkant med deadlinen i GLs kursuskatalog, så vores annoncekanaler er EMU’en, mail og facebook. Vi håber, at I opdager det, og at I kan lokke nogle kurser ud af jeres skoler, for ellers er det jo desværre svært at opretholde et udbud. Som udgangspunkt arrangerer vi 2 kurser om året, og selv med så få kurser oplever vi, at det kan være svært at opnå et minimumsdeltagerantal.

Det næste store kursus, vi har i støbeskeen er et udlandskursus. Vi håber, at det kan lade sig gøre i foråret 2020, og I får selvfølgelig alle besked, så snart der er noget mere på plads.

Derudover vil vi gerne gøre alle opmærksomme på den udmærkede mulighed, der ligger i at søge puljepenge til udvikling af efteruddannelsesmateriale. Man skal sørge for at ramme et af emnerne, som står listet op i dette link:

https://uvm.dk/puljer-udbud-og-prisuddelinger/puljer/puljeoversigt/tidligere-udmeldte-puljer/gym/pulje-til-udvikling-af-efteruddannelsesmateriale-til-laerere-og-ledere-paa-de-gymnasiale-uddannelser

Umiddelbart kan formativ evaluering, de nye dannelseskompetencesøjler og fagligt samspil nævnes. Der kan søges op til 50.000, og man kan med fordel, mod et honorar naturligvis, drage GL ind til at varetage det administrative og hjælpe med udformningen af ansøgningen. I er naturligvis også velkomne til at kontakte os i bestyrelsen, hvis I har nogle spørgsmål eller brug for opbakning.

Vi lavede jo en ’promo’video sidste år – og til orientering kan vi fortælle, at den kører igen i perioder op til valg af fag. Find den endelig og del den ☺

Vi glæder os til at se rigtig mange af jer til generalforsamlingen d. 23.11.18 kl. 16.15.

Læs også

Når eleven bliver eksperten

Af Maiken Brøndum Ravn, HF og VUC Fredericia Vi havde i forvejen på holdet arbejdet med Performance og mine elever var meget optagede af principperne om at bruge sig selv på scenen. Derfor kastede jeg mig over et lille miniforløb, som jeg kaldte ”At dele og...

Områdestudier med devising i dramatik – en forløbsbeskrivelse

Af Marlene Ballebye og Mette Kobow, Rysensteen Gymnasium Titel: “Fremmed” Omfang: 2- 3 moduler Introduktion Devising-forløbet er afholdt i forbindelse med områdestudier i 1g. Alternativt kan forløbet bruges i forhold til at få dramatik i spil i relation til...

Om hypnose i dramatikundervisningen

Af Michael Grankvist Sørensen, Risskov Gymnasium Mit første direkte møde med hypnose skete ved et hypnose-show på min skole, en helt igennem god oplevelse. Efter showet var en del elever stadig skeptiske. De troede ikke helt på hypnosen, fordi dem på scenen ”…jo bare...

Share This